Saturday, February 24, 2007

and some more for while you wait....

for those unfortunate readers who can't, don't or won't speak and/or read dutch, this little piece's got a little english bit at the bottom too. aren't we bilingual today? scroll way down for some (quite random) video-goodness - can't go wrong with these guys.

i thought this piece in particular, by my favorite author (kees van kooten), would be applicable, as i'll be going on a long trip this monday. will be getting on a big airship here in durham (nc) at 2pm local time, february 26th (my birthday, coincedentally) and will be in airport-land untill 2pm on february 28th, local japanese time. will have to camp out on the airport for an hour or 10 the eve of the 26th (quite a way to spend your 18th birthday, huh?), but as the ol' saying goes; that's allright all the same. will give me plenty of time to shop around for a camera.

and now, without further ado, enjoy this wonderfull piece of writing.

Kees van Kooten - Uw Purser
"Goedemiddag dames en heren, hier spreekt u purser en ik heet u namens onze captain nogmaals hartelijk welkom aan boord van deze Boeing zeven vier zeven. Ons toestel, u heeft dat misschien bij het instappen gezien, heet de Vincent van Gogh, en is genoemd naar de beroemde Nederlandse schilder Vincent van Gogh, die ook nog een tijdje in Frankrijk heeft gewoond, waar vooral veel wijn vandaan komt. Wij vliegen momenteel op een hoogte van elfhonderd voet en onze snelheid bedraagt tweehonderdtachtig mijl per uur, wat overeenkomt met tweehonderdvijftig knopen. Ik hoef u niet te vertellen dat dat hele andere knopen zijn dan u gewend bent, en dat zouden er bovendien wel wat veel zijn: tweehondervijftig knopen aan uw jas of broek. Als een Boeing zeven vier zeven opnieuw moet worden overgeschilderd, dames en heren, dan kost dat het lieve sommetje van maar liefst honderdzestigduizend gulden. En alleen die verflaag weegt al zo'n zeshonderd kilogram, wat ongeveer acht maal zoveel is als Vincent van Gogh moet hebben gewogen. Op het einde van zijn leven gingen er misschien wel tien a twaalf van Goghs uit het gewicht van de verflaag op deze Boeing zeven vier zeven. Het is misschien ook wel leuk om te vertelleen en anders is het wel aardig om te weten dat de vrachtuitvoering van de Boeing zeven vier zeven een laadruimte heeft ter grootte van twee tennisbanen. Dat is nogal wat, als u bedenkt dat een tennisbaan tenminste vierentwintig meter lang moet zijn en minimaal acht meter en drieentwintig centimeter breed. Wist u overigens dat het net altijd op een meter en zeven centimeter hoog precies moet hangen? En dat Björn Borg al op vijftienjarige leeftijd zijn Davis Cup debuut maakte? In negentientweeenzeventig was dat. Toen werd er al twee jaar gevlogen met de Boeing zeven vier zeven. In negentienzesenzeventig, toen onze Boeing zeven vier zeven al zes jaar in de lucht was, werd Borg Wimbledon kampioen in Wimbledon, en hij heeft deze titel vooral dankzij zijn knoerteharde service vijf achtereenvolgende jaren gewonnen. Dat is des te opmerkelijker als u bedenkt dat Borg van huisuit een gravelspeler was, en bepaald niet verzot was op gras. Zonder gras, maar dat hoef ik u nauwelijks te vertellen, zouden wij geen melk en geen vlees hebben. Zonder koeien trouwens ook niet, want van alle graseters zijn vooral de koeien ontzettend belangrijk. Zij zetten de plantaardige voedingsstoffen die in gras zitten, immers om in melk en vlees. Voor baby's of kleine kinderen is er desgewenst melk verkrijgbaar aan boord van deze Boeing zeven vier zeven, maar volwassenen drinken in de regel liever wijn of een glaasje whisky. Reeds tweeduizend jaar voor het begin van onze jaartelling werd er door de Chinezen wijn gedronken, en verder weten wij dat wijn ten tijde van de Griekse dichter Homerus in heel Griekenland bekend was. De eilanden die u rechts ziet liggen zijn overigens geen Griekse eilanden, maar meer de Hebryden, waar in de regel ook meer whisky dan wijn wordt gedronken. Op de Hebryden wordt echter Schots gesproken en geen Hebreeuws zoals er soms ten onrechte wordt gedacht. Hebreeuws wordt geschreven van rechts naar links, dus net andersom dan wij op dit moment vliegen met onze Boeing zeven vier zeven. Een boek in het Hebreeuws begint dus op de laatste bladzijde, terwijl zijde het product is van rupsen. Deze rupsen maken een uiterst fijne draad die zij gebruiken voor het spinnen van de cocon, waarin zij zich verpoppen. Het waren alweer de Chinezen, dames en heren, die drieduizend jaar geleden op het idee kwamen om die draad af te wikkelen en tot weefgaren te spinnen. Spinnen hebben acht poten, en een lichaam uit twee delen, maar ook een poes kan spinnen, waarmee zij aangeeft dat ze tevreden is. En u weet het: een tevreden roker is geen onruststoker. Of anders kent u wel de volkswijsheid die zegt van: waar rook is, moet vuur zijn. Vuur werd al zesduizend jaar geleden een van de vier elementen genoemd door wie anders dan door weer de Chinezen. De andere drie elementen waren water, aarde en lucht, waar wij met onze Boeing zeven vier zeven momenteel doorheen vliegen boven het water dat u daar heeelemaal beneden ziet, en hopelijk landen wij straks allemaal veilig op de aarde, want ik vertel u dit allemaal om uw aandacht af te leiden van het vuur dat een half uur lang uit twee van onze turbo-van-motoren komt. Ik dank u wel.

Ladies and gentlemen, this is your purser speaking, and on behalf of the captain I would like to welcome you again on board of this Boeing seffe vier seffe. While stepping in the Boeing seffe vier seffe perhaps you did notice the name of our Boeing seffe vier seffe, and the name is Vincent ven Go, and this Boeing seffe vier seffe is then also named after the famous Dutch painter Vincent ven Go, who used to live in the country of France for a while, and you know from the country of France comes especially a lot of wine for drinking. Wine is a very famous drink in the France, but also in other countries, and it were the little Chinese people who noticed the pleasence of wine, and they did it notice before, ooo dzjee, before two sousand years of our counting of the years in general, for the Christ was born and all the terrible things that happened after he was born, which would follow me too far out to talk..."